Hvem er Gud?


Spørsmålet om hvem Gud er, har opptatt menneskene i århundrer, og det finnes mange svar. Romerne, grekerne, vikingene og andre folkeslag som har eksistert opp igjennom århundrene har "funnet opp" mange guder. De har dyrket dem og utbredt dem, kjempet for dem og ofret til dem. Bibelen sier det slik i 1Kor 8:5-6: "For om det er såkalte guder, enten det nå er i himmelen eller på jorden – slik sett er det jo mange guder og mange herrer – så er det for oss bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og vi er til for ham. Og det er bare én Herre, Jesus Kristus. Ved ham er alle ting, og vi er til ved ham." Fra det vi kan lese i 1Kor 10:20, kan vi forstå at disse gudene som menneskene har "funnet på", i virkeligheten representerer demoner, falne engler som gjerne vil bli tilbedt som guder. Der står det: "Det som hedningene ofrer, det ofrer de til onde åndene og ikke til Gud." Det er derfor viktig at vi både finner ut av hvem Gud er, og hvordan vi skal komme i kontakt med Ham.

Jeg er overbevist om at Gud er den som skapte alt, og det er denne skaperen av alle ting jeg gjerne vil presentere deg for i denne artikkelen. Bibelen sier det slik i 1Mosebok 1:1: "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden." Det Bibelen sier, er altså at Gud på et tidspunkt skapte alt det vi kan se rundt oss, både på jorden og om vi vender blikket opp mot himmelen over oss. 


Det er vel ingen som fullt ut kan fatte hvor stort universet er. Bare vår galakse - Melkeveien -  er så enormt stor at en regner at det ville ta 100.000 år å krysse vår egen galakse - forutsatt at vi kunne reise i lysets hastighet. Jeg har latt meg fascinere av den skjønnhet som vi kan se på bilder som f.eks NASA har tatt av universet. Bildet ovenfor er publisert av NASA, og viser et uendelig vakkert "stjernelandskap". I Romerbrevet 1:19-20 kan vi lese: "For det en kan vite om Gud, ligger åpent for dem, for Gud har åpenbart det for dem. For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har vært synlig fra verdens skapelse av. Det kjennes av hans gjerninger."


Derfor er vi alle uten unnskyldning. Gud har åpenbar seg for oss alle, og det er bare å ta seg en tur utenfor sin egen stuedør, for å bli bedre kjent med Ham. Både det veldige universet og det vi ser i naturen rundt oss burde overbevise oss om at Gud ikke bare eksisterer, men at Han er allmektig og kjærlig. Han skapte jo ikke bare universet, men også jorden. Den gjorde Han til et fullkomment hjem for de skapningene han ville skulle bo der.

Tenk at Gud skapte jorden slik at det ble akkurat passe varmt og kaldt her til at dyr og mennesker kunne leve her. Han lagde perfekte forhold for dyrking av mat, for at trær kunne vokse og skapte hav som fisk og sjødyr kunne leve i. Trærne, plantene og de store havene tar opp i seg karbondioksyd og skiller ut oksygen, slik at dyr og mennesker skal være i stand til å puste, ja i virkeligheten er naturen rundt oss en gigantisk kjemisk fabrikk, der alt legges til rette for at livet skal kunne eksistere på jorden.


Fra verdensrommet - altså fra solen - kommer den varme og det lys som vi alle er avhengig av. Plantene bruker også det samme lyset i sin fotosyntese, og vi kan både se og merke resultatene av alt dette. Ja, Gud er fantastisk!

For meg er det fullstendig uforståelig at noen kan se alt dette fantastiske som eksisterer rundt oss, og ikke tro at det finnes en Gud. Nå skal det sies at mange tror på en "høyere intelligens" uten å kalle denne intelligens for Gud. Personlig har jeg ikke noen forståelse for det heller, men det er fordi jeg faktisk har fått en relasjon til skaperen av alle ting. Han har talt til mitt hjerte, og Han har vist meg sin omsorg og sin kjærlighet. I de neste artiklene vil jeg gjerne presentere deg for den Gud som jeg har fått en relasjon til, og du inviteres også til å bli kjent med Ham, og det på det personlige plan.